HELP

Wie kan u inschakelen voor de schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes in een flatgebouw?

Wanneer u in een flatgebouw woont, wordt het onderhoud van privéwoningen individueel uitgevoerd. Aan de andere kant verdient het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimtes ook een zekere aandacht. Deze ruimtes worden immers door de hele woongemeenschap gebruikt om toegang te krijgen tot elk van de verdiepingen. Deze onderdelen moeten in de eerste plaats schoon worden gehouden om het welzijn van elk gezin te garanderen. Ten tweede is dit belangrijk voor het onderhoud van het gebouw. Ten slotte heeft het een invloed op het imago van de mede-eigenaars. Wanneer een gebouw meer dan 20 kavels telt, kunt u best contact opnemen met een gespecialiseerd bedrijf. De oppervlakte is dan te groot en het werk te ingrijpend.

Wat zijn de gemeenschappelijke delen van een gebouw?

Bepaalde delen van een flatgebouw zijn aangewezen als gemeenschappelijke ruimtes en er zijn verplichtingen met betrekking tot het onderhoud van deze ruimtes. Gemeenschappelijke ruimtes zijn de vloeren, binnenplaatsen, groenvoorzieningen en tuinen, toegangswegen, doorgangen en gangen. Maar het gaat hier ook om de gevel van het gebouw en de gemeenschappelijke uitrusting. Hierbij komen nog de leidingen, waaronder diegene die door woningen lopen. Kisten, kabelgoten en schoorsteenkoppen zijn ook opgenomen in de gemeenschappelijke delen. Hetzelfde geldt voor gemeenschappelijke dienstruimtes.

Het zijn de mede-eigenaars die verantwoordelijk zijn voor het schoonmaken van al deze ruimtes. Rekening houdend met de omvang van de werkzaamheden en de specifieke aard van het werk kan men best contact opnemen met een gespecialiseerd bedrijf. De keuze van de dienstverlener wordt overgelaten aan de mede-eigenaarsvereniging. Deze beslissing wordt meestal genomen na verschillende offertes te hebben vergeleken. In het beste geval wordt vervolgens een contract getekend en een onderhoudsboekje ingevuld.

Taken met betrekking tot de reiniging van gemeenschappelijke ruimtes

Het professioneel schoonmaken van gemeenschappelijke ruimtes in Antwerpen omvat verschillende taken. Deze moeten grondig en efficiënt worden uitgevoerd. Het gaat hier onder andere om het vegen van de gangen en het schoonmaken van de lift (vloer, spiegel, rolstoelhelling), trappen en bordessen, zonder de gangen te vergeten. Bovendien moeten de ramen ook gewassen worden indien het gebouw over gemeenschappelijke glaspartijen beschikt. Er moet ook rekening worden gehouden met het stofzuigen en afstoffen van matten en tapijtvloeren. Indien nodig moet het bedrijf overgaan tot tapijt- en gordijnreinigingen.

De reinigingsdiensten omvatten het verwijderen en terugbrengen van afvalcontainers. De details, die het verschil maken, worden ook niet vergeten. Bijvoorbeeld het reinigen van brievenbussen, lichtschakelaars, intercomsystemen, enz.

De onderhoudswerkzaamheden aan de gemeenschappelijke buitenzijde betreffen het reinigen van de gevels en de buitenbeglazing. De parkeerplaatsen moeten ook worden schoongemaakt. De tuin en de groenvoorzieningen moeten worden onderhouden. In de winter moeten sneeuwruimingswerkzaamheden ook in het register worden opgenomen.

De voordelen van een gespecialiseerd bedrijf voor uw gemeenschappelijke ruimtes

Door de schoonmaak van uw gemeenschappelijke ruimtes toe te vertrouwen aan een gespecialiseerd bedrijf geniet u van verschillende voordelen. Het stelt u eerst en vooral in staat om te genieten van werkzaamheden die worden uitgevoerd door professionals. Als reinigingsspecialist weet het FLORIUS team van professionele schoonmakers welke producten ze moeten gebruiken en hoe effectief ze zijn. Zij beschikken over het juiste gereedschap en de nodige gespecialiseerde toestellen. Het werk zal methodisch en nauwgezet worden uitgevoerd.

Door te kiezen voor een schoonmaakfirma, wordt de mede-eigenaarsvereniging ontlast van de administratieve formaliteiten in het kader van de eventuele aanwerving van schoonmaakpersoneel. Er moet geen loonadministratie plaatsvinden en verlof- en vakantiedagen moeten niet door hen beheerd worden. Ook qua belastingen en sociale zekerheid brengt dit voordelen met zich mee.

Voortaan ontvangt de syndicus een maandelijkse factuur voor de diensten van het schoonmaakbedrijf. Op deze factuur wordt het overzicht van de gewerkte uren vermeld. Het zal ook details bevatten over de taken die worden uitgevoerd op basis van het onderhoudslogboek.

Een contract afsluiten met ons professionele schoonmaakbedrijf in Antwerpen betekent kiezen voor een kant-en-klare service. Alles wat met schoonmaken te maken heeft wordt door ons beheerd. Het aankopen, stockeren en verwerken van reinigingsmiddelen is volledig onze verantwoordelijkheid.

De reinigingsfrequentie

De onderhoudsfrequentie van flatgebouwen hangt af van verschillende parameters. Bepaalde aspecten, zoals de omvang van het mede-eigendom en de oppervlakte van de gemeenschappelijke ruimtes, moeten immers in aanmerking worden genomen. Er moet ook rekening worden gehouden met het aantal bewoners. Indien er winkels of kantoren in het gebouw zijn, brengt dit bijkomende noden met zich mee. Daarnaast kan de aanwezigheid van tuinen en het aantal erkers de situatie veranderen. De aard van de buitenbekleding kan ook van invloed zijn op de frequentie van de reiniging.

Indien het om een groot flatgebouw gaat, met een grote inkomhal en veel glasramen, moet er een dagelijks onderhoud plaatsvinden. Als het gebouw bovendien panden met commerciële activiteiten herbergt, komt er ontegensprekelijk veel volk over de vloer. De ruimtes worden dan onvermijdelijk sneller vuil. In dit geval zijn de werkzaamheden vergelijkbaar met die voor commerciële ruimtes. Een tweewekelijkse schoonmaakbeurt is voldoende voor een beperktere mede-eigendom. Elke dienst is echter flexibel, en wordt geval per geval onderzocht.

Laten we kennismaken

Heeft u een speciaal verzoek? Wilt u advies of een offerte aanvragen? Contacteer ons en we bekijken samen wat u nodig heeft.

Maak afspraak